OECD、BEPS(税源侵食と利益移転)ガイドラインのアップデート

Update for the Capital Gains Tax (“CGT”) charge on non-UK residents and Remittance Basis Charge (“RBC”)
OECD、BEPS(税源侵食と利益移転)ガイドラインのアップデート

02_ZetTax2CGT charge on non-UK residents
In our September 2014 newsletter, we have updated that the scope of UK CGT is going to be extended, based on the then proposal. In the final Autumn Statement on 3 December 2014, the UK government has confirmed that non-resident UK homeowners that have spent less than 90 days in their UK property in the previous tax year will be liable to pay capital gains tax (CGT) on any gains when they sell that property from next year (April 2015).

CGT for non-UK residents will be charged in line with existing UK CGT rates and the annual exempt amount will also be available for individuals (18% for basic rate taxpayers and 28% for higher rate taxpayers).

The government has made one significant change to the initial proposal is that most of the disposals made by “diversely held institutional investors” are not subject to the CGT charge.

The government had also planned to cancel the ability of UK residents to elect their UK property as their principal private residence (“PPR”) if they have an additional home outside UK for the purposes of the CGT exemption. The government is now proposing that both UK and non-UK resident taxpayers will be prohibited from electing a UK property as a PPR “unless they have resided in the property for at least 90 midnights in the property in that year”. It will also be available for trusts if the beneficiary is non-UK resident on the same basis.

Changes to the RBC

The Autumn Statement also announced changes to the remittance basis charge (“RBC”), which affects UK tax resident non-domiciles. Currently, non-domiciled tax residents can benefit from a special tax regime, known as the remittance basis. Under this tax regime, their non-UK income/gains are subject to UK tax only when they remit the non-UK income/gains back to UK.

The non-domiciled tax residents have to pay an annual charge in order to enjoy the benefit of the remittance basis. The charge payable by individuals who have been UK tax resident for at least 12 out of the last 14 tax years is now set to increase from £50,000 to £60,000. A new charge of £90,000 will be introduced for individuals who have been UK resident for 17 out of the last 20 tax years. There will be no change to the £30,000 charge applicable to individuals who have been UK resident for at least 7 out of that last 9 tax years.

Zetland Tax will be able to advise the implications of the above changes on you based on your circumstances. Please call us at +852 3552 9084 or email us at tax@zetland.biz for a further discussion.

OCEDによる2014年9月16日にBEPS(税源侵食と利益移転)ガイドラインの第一提言が発表されました。

2013年、OECDはBEPS(税源侵食と利益移転)問題に関する報告書を作成し15の行動計画を発表しました。以来、OCED加盟国およびアソシエイト(非加盟)国と協議を続け2014年9月に行動計画の第一次提言が発表されました。

3つの報告書(Three reports)

●行動計画1: 電子経済

  • 電子商取引等におけるPE(恒久施設)の考え方の見直し
  • 重要データ価値(significant digital presence)のコンセプト
  • 電子商取引決済への源泉徴収
  • 消費課税のオプション

●行動計画5: 有害税制への対抗
本報告書は優遇税制に対する実質的活動要件をまとめ、情報の透明性の向上を図ったものです。

  • OECD加盟国の優遇税制の見直し
  • 非加盟国への加盟要請
  • 有害な税制の見直し

●行動計画15: 多国間協定
本報告書では多国間の協定を強めることにより関連措置を全ての租税条約に導入することを提案しています。

4協定(Four instruments)

●計画行動2: ハイブリッド・ミスマッチ

  • ハイブリッド・ミスマッチとは、複数国間での税務上の取り扱いの違いより生じる税務上の効果のミスマッチのことである
  • 報告書のPart Iはミスマッチ取り決めの効果を無効にするための国内法の改正について推奨提案している
  • 報告書のPart IIは OECDモデル租税条約とコメンタリーにある1条と4条の改定により、双方居住事業体(Dual Resident)と透明な事業体(Transparent Resident)を利用した税負担の過度な軽減を阻止する提案をするものである

●計画行動6: 条約の濫用防止

  • 条約の恩恵は適格者のみに与えること
  • 条約によって国内法の租税条約回避防止規定を妨害しないこと
  • 二重非課税にならないこと
  • 租税条約締結前に、相手国の税政策を検討すること

●行動計画8:無形資産に係わる移転価格 ガイダンス

  • 本報告書では無形資産と移転価格について詳しく述べています

●計画行動13:移転価格文章化と国別報告(CBCRレポート)

  • 国別報告書(CBCRレポート)に含まれるものとして
  • 歳入(関連会社、非関連会社からの歳入)
  • 所得税源泉前の利益
  • 所得税額
  • 未払い所得税
  • 資本金
  • 留保利益
  • 従業員数
  • 有形資産(現金を含む)

ゼットランド・タックス・アドバイザースではBEPS改定の影響を受ける顧客様などへの税務相談も行っております。詳しくはtax@zetland.bizへ直接、または日本語はintray@zetland.bizまで。

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