イギリス(UK):非居住者へのキャピタルゲイン課税(CGT)と送金課税(RBC)についてのアップデート

Updates on OECD development on BEPS project イギリス(UK):非居住者へのキャピタルゲイン課税(CGT)と送金課税(RBC)についてのアップデート

02_Zettax1The Organisation for Economic Co-operation and Development (“OECD”) released the first batch of deliverables of the base erosion and profit shifting (“BEPS”) project on 16 September 2014. Back in 2013, the OECD issued a report to present the issues related to BEPS and released the BEPS Action Plan with 15 action points. After months of work and discussion done by the OECD with the tax authorities of both OECD and non-OECD member countries, the first batch of BEPS deliverables covering seven of the 15 actions were released in September. These reports represent the agreement on actions to be taken against BEPS. The first batch of BEPS deliverables, three reports and four instruments, cover the following actions:- Three reports
  • Action 1: Digital economy     
    • Modify the permanent establishment (“PE”) status exemptions which is currently included in the PE Article of the OECD Model Tax Convention;
    • Introduce the concept of “significant digital presence”;
    • Impose a final withholding tax on digital transactions;
    • Consumption tax options.
  • Action 5: Harmful tax practices This report requires substantial activity for any preferential regime and improves transparency of the preferential regime by taking the following actions:
    • Review the preferential regimes of the OECD member countries;
    • Expand the participation in this area to non-OECD members;
    • Consider to revise the existing harmful tax framework.
  • Action 15: Multilateral instrument This report suggests to start work on developing the multilateral instrument in order to assist implementing the measures of changing the existing tax treaties.
Four instruments
  • Action 2: Hybrid mismatch arrangements
    • It is defined as a difference in the tax treatment under the laws of two or more jurisdictions to produce a mismatch in tax outcomes;
    • Part I of the report recommends specific changes to domestic law to eliminate mismatches;
    • Part II proposes changes to Article 1 (Persons covered) and Article 4 (Resident) of the OECD Model Tax Convention and the Commentary to ensure dual resident or transparent entities are not used to obtain undue benefits.
  • Action 6: Treaty abuse
    • Grant treaty benefits only in appropriate circumstances;
    • Ensure treaties do not inadvertently prevent the application of domestic anti-abuse rules;
    • Clarify that tax treaties are not intended to be used to generate double non-taxation;
    • Identify tax policy considerations for countries to consider before entering into a tax treaty.
  • Action 8: TP (“Transfer pricing”) and intangibles
    • This report aims to provide more practical guidance on intangible related TP matters.
  • Action 13: TPD and CbCR
    • The following data points will be required to be reported in the CbCR template of the TP guidelines:
      • Revenues (from both related and unrelated party transactions)
      • Profit before income tax
      • Income tax paid
      • Current year income tax accrual
      • Stated capital
      • Accumulated earnings
      • Number of employees
      • Tangible assets (excluding cash and equivalents)
Companies need to get prepared and stay tuned of the BEPS development and be ready to evaluate the impacts of the BEPS outputs on their business/ operations. Potentially, BEPS project would mean additional tax compliance and information reporting filings, and increased need for transparency of transfer pricing related information, and also increased uncertainty in applying for treaty benefits and possible modification of certain existing preferential tax regimes. Zetland Tax will be able to advise the implications of the above proposed changes on your company’s operation or structure. Please call us at +852 3552 9084 or email us at tax@zetland.biz for a further discussion. 非居住者へのキャピタルゲイン課税(CGT) 2014年9月号のニュースレターにてイギリスのキャピタルゲイン税の見直しについてお知らせしました。2014年12月3日に発表された財務省からのオータム・ステートメント(半期1度の財政演説)では、非居住者がイギリス国内に所有する不動産に対する滞在日数が年間90日以下の場合は、不動産売却時のキャピタルゲイン税を課税すると確定しました。施行は2015年8月からです。 非居住者へのキャピタルゲイン課税率や控除額は現行の居住者へのキャピタルゲイン課税と同じ税率とルールが適用されます。(基本18%、最高28%) 元の提案からの重要は変更が1点、「複数機関による共同名義」によって所有されている不動産の売却についてはキャピタルゲイン税は課税されません。 また、イギリス政府はキャピタルゲイン課税逃れを目的に海外に住居を所有する居住者に対し、イギリスで所有する不動産を居住用住宅(Principal Private Residence)として申告する選択権を却下する計画を立てています。居住者・非居住者に対し、居住用住宅と申請する場合の条件として年間90日以上その不動産に滞在しなければならないという条件を提案しています。受益者が非居住者で信託(プライベートトラスト)についても同じ条件が適用します。 送金課税(RBC) 同時に政府は送金課税についても変更を発表しました。この変更はイギリスおける納税者であるが非定住者が対象となります。現在、非定住者は送金課税という優遇をうけています。送金課税とは、イギリス以外で得た所得に対して、イギリスに持ち込まない限り課税対象にはならないというものです。 イギリスにおける納税者であるが非定従者においては、送金課税の優遇享受にたいし年間費が発生しています。14年間のうち12年以上イギリスにおいて納税者だった者に対しては5万ポンドから6万ポンドへ年間費が値上がりしました。20年間のうち17年以上の納税者には9万ポンドが新しく課せられます。9年間のうち7年以上の納税者には今までと同じ3万ポンドとなります。 ゼットランド・タックス・アドバイザーズではイギリス税務を取り扱っております。ご相談はtax@zetland.bizまで、または日本語はintray@zetland.bizまで。

イギリス 税務 21st April 2015

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